Senin, 23 September 2013

10 Coklat Termahal Di Dunia

10 Coklat Termahal Di Dunia ni kan? Uhuk! *tersedak lalu terkentut aku

Oh ni harga untuk se-pound ye. Sepound dianggarkan 1/2 kg atau lebih tepatnya 0.453592 kg dan 1 pound = RM4.9397. Korang kira la sendirik!! Erk!!


10. Vosges Haut Chocolat  ($69 se-pound)




Dorang kata : Diperbuat daripada coklat bermutu tinggi dan sedikit rasa manis kari India
Aku kata : Lepas makan roti canai cicah kari, duit baki aku beli cekelat 20sen 


9. Richard Donnelly ($75 se-pound)


Dorang kata : Minat coklat bar hingga Richard Donelly membuat cekelat sendiri pada tahun 1988
Aku kata :  Walaupun aku minat cekelat, mak aku tetap tak bagi aku makan cekelat di mana2 bar


8. Chuao ($79 se-pound)


Firecracker Bon Bon 


Dorang kata : Chuao merupakan nama tempat di Venezuela di mana bahan membuat coklat tersebut diperolehi di sana. Dikatakan coklat ini dibuat tanpa menggunakan perasa tambahan.
Aku kata :  Chuao Zhen Li kawan aku tak perlu pergi ke Venezuela untuk mencari cekelat Firecracker Bon Bon, malah di kedai depan jalan pon ada menjual kopok Bon Bon mahupun kopok Tam Tam


7. Debauve & Gallais ($94 se-pound)




Dorang kata : Pencipta cekelat ini mengatakan cekelat yang dihasilkannya adalah khas untuk mereka yang diabetik mahupun tidak diabetik
Aku kata : Daripada aku makan cekelat diabetik, lebih baik aku makan betik


6. Pierre Marcolini ($102.50 se-pound)




Dorang kata : Diperbuat daripada biji koko premium terpilih diadun dengan pelbagai bahan dan perasa
Aku kata : Sekiranya aku dapat sijil simpanan premium, aku akan bukak ladang koko setelah puas dan terasa diri dibahan hari2



5. Richart ($120 se-pound)





Dorang kata : Diperbuat daripada 70% coklat daripada Venezuela dan rata2 berpendapat Richart adalah coklat terbaik di dalam dunia
Aku kata : 70% cekelat yang dibeli di kedai Ramli bukan dibeli oleh warga tempatan tetapi warga Venezuela dan rata2 berpendapat bulu dada warga Venezuela adalah yang terbaik di dunia


4. Godiva "G" Collection ($120 se-pound)




Dorang kata : Diperbuat daripada adunan biji koko terbaik bersama rempah eksotik dan ramuan turun temurun.
Aku kata : Koko, penari eksotik yang insaf kini mula menceburkan diri menjual rempah ratus dan ramuan turun temurun maknya


3. Delafee ($508 se-pound)



Dorang kata : Diperbuat daripada adunan biji koko terbaik bersama serbuk emas 24 karat.
Aku kata : Selain emas, cekelat ni boleh di dapati dengan taburan serbuk besi karat mahupun emas zhulian


2. Noka Vintages Collection ($ 854 se-pound)




Dorang kata : Merupakan coklat hitam terbaik di dunia. Ia diperbuat daripada biji koko terbaik dari Trinidad, Ecuador, Cote d’Ivoire dan Venezuela. Tidak mengandungi lesitin dan perisa vanila
Aku kata : Jangan berharap korang akan mendapat cekelat ni secara percuma dengan setiap pembelian henpon Nokia. Harap makjah


1. Chocopologie by Knipschildt ($ 2,600 se-pound)



Dorang kata : Sejak tahun 1999 ia diangkat sebagai coklat termahal di dunia dan hanya akan dihasilkan sekiranya mendapat tempahan sahaja
Aku kata : Cekelat Ferrero Rocher adalah cekelat termahal yang diangkat tangan aku masuk ke dalam mulut dan hanya akan dimakan sekiranya ada orang bagi free sahaja




0 komentar:

:) :( ;) :D ;;-) :-/ :x :P :-* =(( :-O X( :7 B-) :-S #:-S 7:) :(( :)) :| /:) =)) O:-) :-B =; :-c :)] ~X( :-h :-t 8-7 I-) 8-| L-) :-a :-$ [-( :O) 8-} 2:-P (:| =P~ :-? #-o =D7 :-SS @-) :^o :-w 7:P 2):) X_X :!! \m/ :-q :-bd ^#(^ :ar!

Posting Komentar