Jumat, 08 November 2013

Bahan-bahan di dalam Coklat Minda Imtiyaz

Bahan-bahan di dalam Coklat Minda Imtiyaz

Mesti ramai tertanya-tanya, apalah agaknya yang ada dalam coklat Minda ni kan.. Sebelum kami dedahkan kandungan bahan-bahan, biarlah saya beritahu bahawa:-

1. Coklat MInda Imtiyaz adalah produk buatan Malaysia
2. Coklat Minda Imtiyaz telah mendapat status HALAL daripada JAKIM
3. Coklat Minda telah mendapat lulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)

Semoga dengan pencerahan ni, pembaca tak akan berasa was was nak mengambil coklat Monda Imtiyaz sebagai supplemen untuk diri sendiri ataupun ahli keluarga. Yang mana nak jadik ejen pun tak perlu ragu2 nak terangkan status ni. Mudah kan? 

OK, Jom kita tengok bahan2 yg terkandung di dalam coklat Minda ni, yang tentunya membekalkan nutrien yang membantu dalam meningkatkan kecemerlangan otak kita.


Susu Kuda. 
Bukan semua orang boleh terima susu lembu kan? Jadi, bagi mereka yang alah dengan susu lembu, susu kuda ni bolehlah di jadikan alternatif kepada susu lembu selain susu kambing ataupun soya. Sebabnya gumpalan lemak susu kuda lebih halus dan hampir menyamai susu ibu manusia. 

Hasil kajian oleh saintis pemakanan telah melaporkan komposisi protein dan lemak susu kuda adalah yang paling hampir dengan susu ibu manusia. (Kajian Godovac Zimmermann et  al., 1987; Businco et al., 2000; Horrobin, 2000).  

Gotu Kola (Pegaga). 
Gotu Kola atau pegaga juga digelar food for the brain’ atau makanan untuk minda yang sihat. Di negara barat ianya sangat popular sebagai ‘nerve tonic’ untuk megurangkan ketegangan dan menguatkan daya ingatan. Fungsi pegaga adalah untuk membantu mengatasi ‘stress’, memulihkan ‘reflexes’ dan meningkatkan kecerdasan mental dan tenaga fizikal. Triterpenes yg terdapat pada Gotu Kola bertindak melegakan ketegangan dan kerunsingan (antidepressant activity). (Petikan kajian oleh Zhong Yao Cai. 2003 Dec;26(12):870-3)

Kacang Soya. 
Kacang soya merupakan sumber terbaik protein yang mengandungi asid amino yang sememangnya perlu dalam diet seseorang.

0 komentar:

:) :( ;) :D ;;-) :-/ :x :P :-* =(( :-O X( :7 B-) :-S #:-S 7:) :(( :)) :| /:) =)) O:-) :-B =; :-c :)] ~X( :-h :-t 8-7 I-) 8-| L-) :-a :-$ [-( :O) 8-} 2:-P (:| =P~ :-? #-o =D7 :-SS @-) :^o :-w 7:P 2):) X_X :!! \m/ :-q :-bd ^#(^ :ar!

Posting Komentar